Vilkår og betingelser
Artikkel 1 - Definisjoner
I disse vilkårene gjelder følgende definisjoner:
Angrerettfrist: den perioden forbrukeren kan utøve sin angrerett;
Forbruker: en fysisk person som ikke utøver et yrke eller en næringsvirksomhet og som inngår en fjernsalgsavtale med en næringsdrivende;
Dag: en kalenderdag;
Langsiktig transaksjon: en fjernsalgsavtale som omfatter flere produkter og/eller tjenester der forpliktelsen til å levere og/eller kjøpe er spredt over tid;
Varig lagringsmedium: ethvert medium som gjør det mulig for forbrukeren eller entreprenøren å lagre informasjon adressert til ham personlig på en slik måte at den lagrede informasjonen kan nås og reproduseres uendret på et senere tidspunkt.
Angrerett: forbrukerens mulighet til å trekke seg fra en fjernsalgsavtale innen en angrefrist;
Entreprenør: en fysisk eller juridisk person som tilbyr varer og/eller tjenester til forbrukere ved fjernsalg;
Fjernsalgsavtale: en avtale der fjernsalg av varer og/eller tjenester organisert av den næringsdrivende utelukkende bruker en eller flere fjernkommunikasjonsteknikker frem til og med avtaleinngåelsen;
Fjernkommunikasjonsteknikk: en teknikk som kan brukes til å inngå en avtale uten at forbrukeren og den næringsdrivende er i samme rom samtidig.
Generelle vilkår og betingelser: de gjeldende generelle vilkårene og betingelsene til gründeren.
Artikkel 2 - Entreprenørens identitet
Entreprenørnavn: Mille-Allure™info@sarvik.no
Org. nummer;8611762901
Artikkel 3 - Anvendelighet
Disse generelle vilkårene gjelder for alle tilbud fra den næringsdrivende og for alle fjernsalgsavtaler og bestillinger mellom den næringsdrivende og forbrukeren.
Disse generelle vilkårene skal gjøres tilgjengelig for forbrukeren før en fjernsalgsavtale inngås. Hvis dette ikke er rimelig mulig, skal det før fjernsalgsavtalen inngås opplyses om at de alminnelige vilkårene kan konsulteres i den næringsdrivendes lokaler og at de vil bli sendt til forbrukeren gratis på forespørsel så snart som mulig.
Dersom fjernsalgsavtalen inngås elektronisk, kan teksten til disse generelle vilkårene, som et unntak fra forrige avsnitt og før inngåelsen av fjernsalgsavtalen, gjøres tilgjengelig for forbrukeren elektronisk på en slik måte at forbrukeren enkelt kan lagre den på et varig medium. Dersom dette ikke er rimelig mulig, skal det før fjernsalgsavtalen inngås opplyses om hvor de generelle vilkårene kan konsulteres elektronisk, og de generelle vilkårene skal sendes elektronisk eller på annen måte kostnadsfritt på forbrukerens anmodning.
Hvis spesifikke produkt- eller tjenestespesifikke vilkår gjelder i tillegg til disse generelle vilkårene, skal annet og tredje ledd gjelde tilsvarende, og i tilfelle motstrid mellom de generelle vilkårene kan forbrukeren alltid stole på det gjeldende vilkåret som er gunstigst for ham.
Hvis en eller flere av bestemmelsene i disse generelle vilkårene på noe tidspunkt er helt eller delvis ugyldige eller opphevet, skal avtalen og disse vilkårene for øvrig fortsatt gjelde, og den aktuelle bestemmelsen skal uten opphold erstattes av en bestemmelse som i størst mulig grad samsvarer med intensjonen i den opprinnelige bestemmelsen ved felles overenskomst.
Situasjoner som ikke dekkes av disse generelle vilkårene, skal vurderes i henhold til ånden i disse generelle vilkårene.
Enhver uklarhet med hensyn til tolkningen eller innholdet i en eller flere av bestemmelsene i våre vilkår og betingelser skal tolkes i samsvar med ånden i disse generelle vilkårene.
Artikkel 4 - Tilbud
Dersom tilbudet er tidsbegrenset eller betinget, skal dette uttrykkelig angis i tilbudet.
Tilbudet skal ikke være bindende. Entreprenøren har rett til å endre og tilpasse tilbudet.
Tilbudet skal inneholde en fullstendig og nøyaktig beskrivelse av produktene og/eller tjenestene som tilbys. Beskrivelsen skal være tilstrekkelig detaljert til at forbrukeren kan vurdere tilbudet på riktig måte. Dersom den næringsdrivende bruker bilder, skal disse være en sannferdig gjengivelse av produktene og/eller tjenestene som tilbys. Den næringsdrivende er ikke bundet av åpenbare feil eller åpenbare mangler i tilbudet.
Alle illustrasjoner og tekniske opplysninger i tilbudet er veiledende og kan ikke danne grunnlag for erstatning eller heving av avtalen.
Bildene som følger med produktene er en sannferdig fremstilling av produktene som tilbys. Operatøren kan ikke garantere at fargene som vises, stemmer nøyaktig overens med de faktiske fargene på produktene.
Hvert tilbud inneholder informasjon som gjør det klart for forbrukeren hvilke rettigheter og plikter som er forbundet med å akseptere tilbudet. Dette gjelder spesielt for følgende punkter:
Prisen er eksklusiv fortollingsgebyr og importmoms. Disse tilleggskostnadene er for kundens regning og risiko. Post- og/eller budtjenesten skal bruke den spesielle ordningen som gjelder for post- og budtjenester ved import. Denne ordningen gjelder når varene importeres til bestemmelseslandet i EU, som i dette tilfellet. Post- og/eller budtjenesten krever inn merverdiavgift (enten sammen med eller i kombinasjon med fortollingsgebyret) fra mottakeren av varene;
alle leveringsomkostninger;
måten avtalen inngås på og hvilke skritt som kreves for å inngå den;
hvorvidt angreretten gjelder eller ikke;
metoden for betaling, levering og oppfyllelse;
fristen innen hvilken tilbudet må aksepteres eller fristen innen hvilken prisen er garantert av den næringsdrivende;
størrelsen på avgiften for fjernkommunikasjon, hvis kostnaden for bruk av fjernkommunikasjonsmiddelet beregnes på grunnlag av den normale grunnavgiften for et annet kommunikasjonsmiddel enn det som brukes;
om avtalen arkiveres etter at den er inngått, og i så fall hvordan forbrukeren kan få tilgang til den;
hvordan forbrukeren kan kontrollere opplysningene som er gitt i henhold til avtalen før avtaleinngåelsen, og eventuelt korrigere dem;
eventuelle andre språk som avtalen kan inngås på, i tillegg til nederlandsk;
de etiske retningslinjene som den næringsdrivende har forpliktet seg til å følge, og hvordan forbrukeren kan få elektronisk tilgang til disse retningslinjene, og
minimumsvarighet for fjernsalgsavtalen dersom det dreier seg om en langtidstransaksjon.
Valgfritt: tilgjengelige størrelser, farger, materialtyper.
Artikkel 5 - Avtale
Med forbehold for punkt 4 er avtalen inngått når forbrukeren aksepterer tilbudet og oppfyller vilkårene i det.
Dersom forbrukeren har akseptert tilbudet elektronisk, skal den næringsdrivende umiddelbart bekrefte mottak av aksept av tilbudet elektronisk. Så lenge den næringsdrivende ikke har bekreftet mottak av aksepten, kan forbrukeren heve avtalen.
Dersom avtalen inngås elektronisk, skal den næringsdrivende treffe egnede tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte den elektroniske overføringen av data og sørge for et sikkert nettmiljø. Hvis forbrukeren kan betale elektronisk, må den næringsdrivende treffe egnede sikkerhetstiltak.
Den næringsdrivende kan - innenfor de juridiske rammene - avgjøre om forbrukeren er i stand til å oppfylle sine betalingsforpliktelser og alle fakta og faktorer som er relevante for en ansvarlig inngåelse av en fjernsalgsavtale. Hvis den næringsdrivende på grunnlag av denne undersøkelsen har en berettiget grunn til ikke å inngå avtalen, har han rett til å avslå bestillingen eller søknaden eller til å knytte spesifikke vilkår til gjennomføringen, med angivelse av årsakene til avslaget.
Den næringsdrivende må inkludere følgende informasjon sammen med produktet eller tjenesten som tilbys forbrukeren, skriftlig eller på en måte som forbrukeren enkelt kan lagre på et varig medium som er lett tilgjengelig:
- adressen til den næringsdrivendes forretningssted som forbrukeren kan rette klager til;
- vilkårene for og hvordan forbrukeren kan utøve angreretten, eller en klar angivelse av at angreretten er utelukket;
- opplysninger om garantier og gjeldende ettersalgsservice;
- opplysningene nevnt i artikkel 4 nr. 3 i disse vilkårene, med mindre den næringsdrivende allerede har gitt disse opplysningene til forbrukeren før avtaleinngåelsen;
- kravene til oppsigelse av avtalen dersom avtalens varighet er mer enn ett år eller dersom den er tidsubestemt.
I tilfelle av en kontinuerlig transaksjon gjelder bestemmelsen i forrige avsnitt bare for den første leveransen.
Det er en forutsetning for hver kontrakt at det finnes tilstrekkelige mengder av de aktuelle produktene.
Artikkel 6 - Angrerett
Ved kjøp av produkter har forbrukeren mulighet til å trekke seg fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager. Angrefristen begynner å løpe dagen etter at forbrukeren eller en representant som forbrukeren på forhånd har utpekt og meddelt den næringsdrivende, har mottatt produktet.
I angrefristen skal forbrukeren behandle produktet og emballasjen med forsiktighet. Forbrukeren skal bare pakke ut produktet eller bruke det i den utstrekning det er nødvendig for å vurdere om han ønsker å beholde det. Hvis forbrukeren benytter seg av angreretten, skal han/hun returnere produktet til den næringsdrivende med alt medfølgende tilbehør og, hvis det med rimelighet er mulig, i original stand og emballasje, i samsvar med den næringsdrivendes rimelige og klare instruksjoner.
Hvis forbrukeren ønsker å benytte seg av angreretten, må han/hun informere den næringsdrivende innen 14 dager etter at han/hun har mottatt produktet. Forbrukeren må informere den næringsdrivende skriftlig/e-post. Når forbrukeren har informert den næringsdrivende om at han/hun ønsker å benytte seg av angreretten, må han/hun returnere varen innen 14 dager. Forbrukeren må bevise at varen er returnert i tide, for eksempel ved hjelp av en kvittering.
Dersom forbrukeren ikke har uttrykt ønske om å utøve angreretten eller ikke har returnert varen til den næringsdrivende etter fristene nevnt i punkt 2 og 3, er kjøpet de facto gjennomført.
Artikkel 7 - Kostnader ved angrerett
Hvis forbrukeren utøver sin angrerett, skal han bære kostnadene ved å returnere produktene.
Hvis forbrukeren har betalt et visst beløp, skal den næringsdrivende refundere dette beløpet så snart som mulig, men senest 14 dager etter at angreretten er utøvd. Forutsetningen er at den næringsdrivende allerede har tatt tilbake produktet eller at det kan fremlegges overbevisende bevis for full refusjon.
Artikkel 8 - Utelukkelse av angreretten
Den næringsdrivende kan utelukke forbrukerens angrerett for produktene beskrevet i punkt 2 og 3. Utelukkelsen av angreretten gjelder bare dersom den næringsdrivende har gitt tydelig beskjed om dette i tilbudet i god tid før avtaleinngåelsen.
Utelukkelse av angreretten er bare mulig for produkter:
- utført av den næringsdrivende i samsvar med forbrukerens spesifikasjoner;
- som er av klart personlig karakter;
- som på grunn av sin art ikke kan returneres;
- som kan forverres eller utløpe raskt;
- hvis pris er utsatt for svingninger i finansmarkedene som den næringsdrivende ikke har kontroll over;
- for enkeltstående aviser og tidsskrifter;
- for lyd- og bildeopptak og dataprogramvare hvis forseglingen er brutt av forbrukeren.
- for hygieneprodukter der forseglingen er brutt av forbrukeren.
Utelukkelse av angreretten er kun mulig for tjenester:
- for overnatting, transport, catering eller fritidsaktiviteter på en gitt dag eller i en gitt periode;
- der levering har begynt, med forbrukerens uttrykkelige samtykke, før utløpet av angrefristen;
- veddemål og lotterier.
Artikkel 9 - Pris
Prisen på varene og/eller tjenestene som tilbys skal ikke økes i løpet av tilbudets gyldighetsperiode, med unntak av prisendringer som følge av endringer i merverdiavgiftssatsen.
Som unntak fra foregående avsnitt kan operatøren tilby produkter eller tjenester hvis priser er underlagt svingninger i finansmarkedene som operatøren ikke har kontroll over, og hvis priser svinger. Denne koblingen til svingninger og det faktum at de oppgitte prisene er målpriser, skal fremgå av tilbudet.
Prisøkninger innen tre måneder etter kontraktsinngåelse er kun tillatt dersom de er begrunnet i lov eller forskrift.
Prisøkninger 3 måneder etter kontraktsinngåelse er kun tillatt dersom de er avtalt med entreprenøren og:
- de skyldes lovbestemte forskrifter eller bestemmelser; eller
- forbrukeren har rett til å heve avtalen fra det tidspunktet prisøkningen trer i kraft.
I henhold til § 5(1) i omsetningsavgiftsloven av 1968 er leveringsstedet det landet der transporten begynner. I dette tilfellet skjer leveringen utenfor EU. Post- eller budtjenesten belaster deretter kunden med importmerverdiavgift eller fortollingsgebyr. Forhandleren krever derfor ikke merverdiavgift.
Alle priser kan inneholde trykk- og skrivefeil. Vi påtar oss ikke noe ansvar for konsekvensene av trykkfeil. I tilfelle trykkfeil er den næringsdrivende ikke forpliktet til å levere produktet til feil pris.
Artikkel 10 - Samsvar og garanti
Leverandøren garanterer at produktene og/eller tjenestene er i samsvar med kontrakten, spesifikasjonene i anbudet, rimelige krav til holdbarhet og/eller egnethet til formålet og de lov- og/eller forskriftsbestemmelser som gjelder på datoen for kontraktsinngåelsen. Hvis det er avtalt, garanterer den næringsdrivende også at produktet er egnet til annet enn normal bruk.
Garantien gitt av den næringsdrivende, produsenten eller importøren påvirker ikke eventuelle juridiske rettigheter og krav som forbrukeren kan ha mot den næringsdrivende i henhold til avtalen.
Entreprenøren må varsles skriftlig om defekte eller mangelfulle produkter innen 14 dager etter levering. Produktene må returneres i originalemballasjen og i ny stand.
Entreprenørens garantiperiode er den samme som produsentens. Den næringsdrivende er imidlertid aldri ansvarlig for produktenes endelige egnethet for hver enkelt bruk av forbrukeren, og heller ikke for råd om bruk eller anvendelse av produktene.
Garantien er ikke gyldig hvis:
Forbrukeren selv har reparert og/eller modifisert de leverte produktene eller har fått reparasjonen og/eller modifiseringen utført av en tredjepart;
De leverte produktene har blitt utsatt for unormale forhold eller på annen måte håndtert på en uaktsom måte eller i strid med instruksjonene fra entreprenøren og/eller håndteringsinstruksjonene på emballasjen;
Avviket skyldes helt eller delvis offentlige forskrifter eller krav til kvaliteten eller kvaliteten på materialene som er brukt.
Artikkel 11 - Overføring og utførelse
Den næringsdrivende skal utvise den største forsiktighet ved mottak og utførelse av bestillinger av produkter.
Leveringsstedet er den adressen forbrukeren har oppgitt til den næringsdrivende.
Med forbehold om artikkel 4 i disse generelle vilkårene skal den næringsdrivende utføre aksepterte bestillinger med rimelig hurtighet, men senest innen 30 dager, med mindre forbrukeren har avtalt en lengre leveringsperiode. Hvis leveringen blir forsinket eller hvis bestillingen ikke kan utføres eller bare delvis kan utføres, skal forbrukeren informeres om dette senest 30 dager etter at bestillingen ble lagt inn. I så fall har forbrukeren rett til å heve avtalen uten kostnader og til å kreve erstatning.
Dersom avtalen heves i henhold til forrige avsnitt, skal den næringsdrivende refundere beløpet forbrukeren har betalt så snart som mulig, men ikke senere enn 14 dager etter hevingen.
Hvis det viser seg umulig å levere det bestilte produktet, skal den næringsdrivende forsøke å levere et erstatningsprodukt. Senest på leveringstidspunktet skal det klart og tydelig opplyses om at erstatningsproduktet vil bli levert. Angreretten kan ikke utelukkes når det gjelder en erstatningsvare. Kostnadene for en eventuell returforsendelse skal bæres av den næringsdrivende.
Risikoen for skade på og / eller tap av produktene forblir hos gründeren til produktene er levert til forbrukeren eller til en representant utnevnt av forbrukeren på forhånd og gjort kjent for gründeren, med mindre annet er uttrykkelig avtalt.
Artikkel 12 - Varige transaksjoner: varighet, oppsigelse og fornyelse
Oppsigelse
Forbrukeren kan når som helst si opp en kontrakt på ubestemt tid inngått for regelmessig levering av varer (inkludert strøm) eller tjenester, med forbehold om de avtalte oppsigelsesreglene og en maksimal oppsigelsestid på en måned.
Forbrukeren kan når som helst si opp en tidsbegrenset avtale om regelmessig levering av varer (inkludert strøm) eller tjenester før utløpet av den tidsbegrensede perioden, i henhold til de avtalte reglene og med en oppsigelsesfrist på maksimalt én måned.
Forbrukeren kan endre avtalene nevnt i de foregående avsnittene:
når som helst og er ikke begrenset til å utløpe på en bestemt dato eller periode;
i det minste si dem opp på samme måte som han inngikk dem;
alltid sies opp med samme oppsigelsesfrist som den næringsdrivende har gitt seg selv.
Forlengelse
En tidsbegrenset kontrakt for regelmessig levering av varer (inkludert elektrisitet) eller tjenester kan ikke stilltiende fornyes eller forlenges for en bestemt periode.
Uten hensyn til foregående avsnitt kan en tidsbegrenset avtale om regelmessig levering av dags- eller ukeaviser og tidsskrifter stilltiende fornyes for en periode på høyst tre måneder, forutsatt at forbrukeren kan si opp den fornyede avtalen før utløpet med høyst én måneds varsel.
En tidsbegrenset avtale om regelmessig levering av varer eller tjenester kan fornyes stilltiende på ubestemt tid bare dersom forbrukeren når som helst kan si opp avtalen med høyst én måneds varsel, og høyst tre måneders varsel dersom avtalen gjelder regelmessig levering av dags- eller ukeaviser og tidsskrifter, men sjeldnere enn én gang i måneden.
En tidsbegrenset avtale om regelmessig levering av dags- eller ukeaviser og tidsskrifter på prøve skal ikke stilltiende fornyes, men opphører automatisk ved prøveperiodens utløp.
Varighet
Dersom avtalen har en varighet på mer enn ett år, kan forbrukeren når som helst etter ett år si opp avtalen med høyst én måneds varsel, med mindre det ikke er rimelig og rettferdig å si opp avtalen før utløpet av den avtalte varigheten.
Artikkel 13 - Betaling
Med mindre annet er avtalt, skal forbrukerens gjeld betales innen 7 virkedager etter at angrefristen nevnt i artikkel 6(1) er utløpt. Ved avtale om levering av en tjeneste skal denne fristen begynne å løpe etter at forbrukeren har mottatt bekreftelse på avtalen.
Forbrukeren er forpliktet til umiddelbart å informere den næringsdrivende om eventuelle unøyaktigheter i betalingsinformasjonen som er gitt eller henvist til.
Hvis forbrukeren ikke betaler, har den næringsdrivende rett til å belaste forbrukeren de rimelige kostnadene som er varslet på forhånd, med forbehold om lovbestemte begrensninger.
Artikkel 14 - Klageprosedyre
Klager på oppfyllelsen av kontrakten må sendes til den næringsdrivende innen 7 dager etter at forbrukeren har oppdaget mangelen på samsvar, fullstendig og tydelig beskrevet.
Klager til den næringsdrivende skal besvares innen 14 dager etter at de er mottatt. Hvis det er sannsynlig at en klage vil ta lengre tid, skal den næringsdrivende svare innen 14 dager ved å sende en bekreftelse på mottak og en melding om når forbrukeren kan forvente et mer detaljert svar.
Hvis klagen ikke kan løses i minnelighet, oppstår det en tvist som kan løses gjennom en tvisteløsningsprosedyre.
Reklamasjonen skal ikke suspendere den næringsdrivendes forpliktelser, med mindre den næringsdrivende gir skriftlig beskjed om noe annet.
Hvis den næringsdrivende mener at en klage er berettiget, skal den næringsdrivende etter eget skjønn enten erstatte eller reparere de leverte produktene kostnadsfritt.
Artikkel 15 - Tvister
Avtaler mellom den næringsdrivende og forbrukeren som reguleres av disse generelle vilkårene, skal utelukkende reguleres av nederlandsk lov. Selv om forbrukeren er bosatt i utlandet.